Ομογενής κύλινδρος Σ2, (γιο–γιο) ισορροπεί
έχοντας το νήμα τυλιγμένο γύρω της πολλές φορές. Η μία άκρη του νήματος είναι
στερεωμένη στην οροφή Ο και η άλλη στο σώμα Σ2, το οποίο ισορροπεί
κρεμασμένο από κατακόρυφο ιδανικό ελατήριο σταθεράς Κ=10Ν/m, που είναι
στερεωμένο στην οροφή, όπως φαίνεται στο σχήμα 1.
Η μάζα του γιο–γιο είναι
m2=0,8kg και η ακτίνα
του R=0,1m. Η ροπή αδράνειας του γιο–γιο,
ως προς άξονα που είναι κάθετος στο επίπεδό του και ο οποίος διέρχεται από το
κέντρο μάζας του δίνεται από σχέση Ιcm= ½·m2·R2.
Το σώμα Σ1 θεωρείται
σημειακό αντικείμενο μάζας m1 =0,1kg.
Το νήμα και το ελατήριο έχουν αμελητέες μάζες.
i. Να υπολογίσετε την επιμήκυνση d0 του ελατηρίου από
το φυσικό του μήκος στη θέση που ισορροπεί το σύστημα.
Κατόπιν ανυψώνουμε
το σώμα m1 από τη θέση που
ισορροπεί κατά d1=0,2m προς τα πάνω και το αφήνουμε ελεύθερο να κινηθεί μια
χρονική στιγμή t που θεωρείται η t=0.
ii. Να βρεθεί η ενέργεια που προσφέρθηκε
στο σύστημα για την ανύψωση των σωμάτων.
iii. Να υπολογίσετε την κατακόρυφη απόσταση y2 του γιο–γιο που θα βρεθεί κάτω από τη θέση ισορροπίας του, τη
χρονική στιγμή που μηδενίζεται στιγμιαία η ταχύτητα του σώματος Σ1
για πρώτη φορά.
iv. Nα βρείτε τη θέση που το σώμα Σ1 αποκτά
μέγιστη ταχύτητα και να την υπολογίσετε.
v. Να
βρεθεί ο ρυθμός μεταβολής της δυναμικής ενέργειας του ελατηρίου και ο ρυθμός
μεταβολής της βαρυτικής δυναμικής ενέργειας του Σ1 και του γιο–γιο,
τη στιγμή που έχουν μέγιστη ταχύτητα για πρώτη φορά.
vi. Να
βρεθεί ο ρυθμός μεταβολής της κινητικής ενέργειας του συστήματος τη στιγμή που
τα σώματα αποκτούν μέγιστες ταχύτητες για πρώτη φορά.
+ extra
Δίνονται: το μέτρο
της επιτάχυνσης της βαρύτητας g=10m/s^2 .
Το νήμα δεν
ολισθαίνει στο αυλάκι της τροχαλίας και είναι συνεχώς τεντωμένο.
Η αντίσταση του
αέρα θεωρείται αμελητέα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.